Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

3 Oplossingen voor een omgevingsgevoelig humeur

Wat is een omgevingsgevoelig humeur?

Hoor jij bij de groep mensen die een nieuwe ruimte binnen stapt en opeens helemaal dicht klapt? Of die juist in een mooie omgeving komen en ontzettend blij worden? Ik word bijvoorbeeld verdrietig van bewolkte dagen, grauwe kleuren, rommelige kamers en beton. En ik fleur helemaal op van avondzon, levendig gekleurde muren, planten, rieten meubels en lekker ruikende kamers!

Waarom is dit een probleem?

Als je er erg gevoelig voor bent, kan dat heel vervelend zijn. Het is nooit leuk om standaard down te worden van de huiskamer van een vriend of van je eigen slaapkamer wanneer die rommelig is en het daglicht dat naar binnen schijnt grauwig is. Daarom in dit artikel 3 oplossingen! De eerste twee zijn simpel en down to earth, de derde is verrassender en heeft meer diepgang.

1. Verander van omgeving

Laten we beginnen met de open deur: ga naar een andere omgeving. Als je chagrijnig wordt van de supermarkt bij jou in de buurt, dat doe je toch je boodschappen ergens anders? Houdt bij in welke ruimtes je je onprettig voelt en als je er een patroon in ontdekt kan je de juiste plekken bezoeken en de juiste plekken mijden.

2. Verbeter de omgeving zelf

Onder sommige plekken kom je niet uit. Natuurlijk is het dan een goed idee die omgeving te verbeteren. In deze alinea hoop ik je daarvoor wat ideeën te geven ter inspiratie:

– Zet een extra lamp neer als je van lichte ruimtes houdt

– Zet een paar planten neer. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat je daar vrolijker en creatiever van wordt.

– Verf de muren in kleuren waar jij blij van wordt. Als dit niet kan, kan je misschien op een andere manier kleur aanbrengen. Bijvoorbeeld op je werk door een poster in je kantoor te hangen of bij een vriend thuis door de vriend een schilderij cadeau te doen.

– Versier de ruimte. Bijvoorbeeld met fotolijstjes, kaarsen of een windmobiel. Waar jij maar blij van wordt!

– Ruim op als je niet van rommel houdt.

– Geur is ook een dimensie van de omgeving, zorg voor lekkere luchtverfrisser o.i.d..

– Geluid: zet muziek op

– Tast: ook de stof van het meubilair of het materiaal van de tafel waar je aan zit kunnen van invloed zijn op je humeur. Vervang bijvoorbeeld een leren bank door een stoffen bank, of een metalen tafel door glazen tafel.

3. Focus op wat je altijd bij je hebt

Misschien gaat dit je wat zweverig in de oren klinken, maar ik hoop het in de volgende alinea concreet te maken. Je kan minder afhankelijk worden van je omgeving door dichter bij jezelf te blijven. Dat kan door je te focussen op wat je altijd bij je hebt: je lichaam en je ademhaling. Natuurlijk heb je ook je geest (denken, voelen en waarnemen) altijd bij je, maar dit zijn minder constante factoren. Je lichaam en je ademhaling veranderen maar nauwelijks, je kan ze dus gebruiken om je als het waren te aarden, om terug te komen bij je basis.

Even ademhalen

Wat heb je daar concreet aan? De volgende keer dat je in een onprettig omgeving komt, merk dan je lichaam en je ademhaling op, het op en neer gaan van je borst of buik. Je zal merken dat je dichter bij je innerlijke rust komt door je te richten op deze vaste basis die niet afhankelijk is van je omgeving.

Variatie: Visualiseer jezelf in een lichtbal.

Als je wat zwaarder geschut in wilt zetten en open staat voor spiritualiteit, zou ik je dit willen aanraden. Neem iedere ochtend vijf minuten de tijd om je ogen dicht te doen en te mediteren. Visualiseer jezelf in een mooie lichtbal. Geef er voor jezelf vorm aan. Hij kan doorzichtig zijn, een kleur hebben, van glasachtig of juist van zacht materiaal zijn gemaakt. Het kan ook zijn dat jouw bal mee beweegt op je ademhaling. Hij kan een meter in doorsnee zijn, maar ook wel vijf of twintig meter.

Deze bal is wat je vervolgens altijd bij je draagt, als een zelf gecreëerde aura die stabiliteit biedt in iedere omgeving. Je hoeft alleen maar je ogen dicht te doen en je je vaste omgeving voor de geest te halen.

3 Oplossingen

Als je erg gevoelig bent voor je omgeving kan je dus drie dingen doen: van omgeving veranderen, de omgeving zelf verbeteren en/of focussen op wat je altijd bij je hebt, ofwel: even rustig ademhalen.

Reken je ook rijk!

Als afsluiting nog een positieve noot. Het is geen vloek om erg gevoelig te zijn voor je omgeving, het betekent namelijk ook dat je heel blij kan worden van mooie ruimtes. Geniet!