Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

3 Tips om lekker in je eentje te lachen

Het is absoluut heerlijk om in je eentje te kunnen lachen. Misschien omdat je niet zo lekker in je vel zit, als gezond ochtendritueel of als leuke pauze tussen het werken door. Het is wetenschappelijk bewezen dat je van lachen vrolijk, energiek, creatief en gezond wordt en leer je relativeren. Maar hoe doe je dat?

Mindswitch: leer lachen zonder reden

We zijn gewend om pas te lachen als er iets leuks of grappigs gebeurt. Maar lachen is zo leuk en goed voor je, dat dat alleen al een reden is om te lachen, in plaats van te wachten op een grapje. Wat als je dat knopje omzet en lachen gewoon gaat zien als een fysieke bezigheid? Dan kan je altijd en overal lachen wanneer je maar wilt! Het vergt misschien wat oefening. Lees als je wilt als aanvulling het artikel Hoe kan ik meer lachen in mijn leven?. Of als je er echt diep op in wilt gaan dit boekje over lachyoga.

Tip 1: Filmpjes van lachende mensen kijken

Dankzij de spiegelneuronen in onze hersenen werken allerlei emoties en gedragingen aanstekelijk, zo ook lachen. Daarom is het ontzettend leuk om te lachen terwijl je kijkt naar filmpjes van andere mensen die lachen. Het beste filmpje wat ik heb kunnen vinden is dit Youtubefilmpje. Drie kwartier achter elkaar schaterlachende mensen. Je wordt er gegarandeerd vrolijk van!

Tip 2: Skype met een vriend

Misschien heb je wel een vriend aan de andere kant van het land wonen die het ook een leuk idee lijkt om elke dag tien minuutjes samen te lachen alvorens de dag te beginnen. Start een videogesprek op Skype en lach samen zonder reden.

Tip 3: Doe lachyogaoefeningen

Lachyoga is een vorm van yoga waarbij je in een groep allerlei leuke oefeningen doet om samen aan een stuk door te kunnen lachen. Gelukkig zijn de oefeningen ook heel goed in je eentje te doen. Loes en ik zijn een kaartenset aan het maken met 100 door ons zelf bedachte lachyogaoefeningen die je zowel in je eentje als met meer personen kan uitvoeren. Omdat het nog even duurt voor de kaartenset af is, hier alvast een voorproefje van vijf oefeningen:

    • Rise and shine!
      Doe alsof je de gordijnen opent op een prachtige dag en adem met een glimlach de frisse lucht een paar keer diep in en uit.

 

    • De hyperventilatielach.
      Lach zo snel mogelijk waarbij je ook heel snel in- en uitademt.

 

    • Silent Slow Motion.
      Doe alsof je je helemaal kapot lacht, maar zonder geluid te maken en in slow motion.

 

    • Ballerina.
      Strek je armen uit, draai rondjes om je eigen as en lach vrolijk.

 

  • Rokerslachje.
    Lach zoals een roker hoest.

Natuurlijk kan je deze drie tips ook combineren of elkaar laten afwisselen. Heel veel plezier!

Klik hier voor onze online workshop 'Moeiteloos Genieten!'