Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

5 Manieren om je dankbaarheid te vergroten

Redenen om meer dankbaarheid te willen

Ten eerste is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat mensen zich significant gelukkiger gaan voelen als ze elke dag drie dingen opschrijven waar ze dankbaar voor zijn. Dankbaarheid wordt ook sterk benadrukt in de boeddhistische traditie en in de New Age beweging. New Agers geloven dat het universum je dankbaarheid op zal merken en je meer zal geven van dat waar je je dankbaarheid voor voelt. Wees dus dankbaar voor je dankbaarheid, en je zal nog dankbaarder worden ;) en gelukkiger!

wees dankbaar voor je dankbaarheid en je zal nog dankbaarder worden - 5 manieren om je dankbaarheid te vergroten - Commit Hapiness sharable

1. Gratitude Journal

Een bekende manier om meer dankbaarheid in je leven te brengen is het bijhouden van een Gratitude Journal. Daarin schrijf je elke dag ’s avonds drie dingen in op waar je dankbaar voor bent. En dat mag van alles zijn. Van het heerlijke kopje thee van vanochtend, tot het water dat zo vanzelfsprekend uit de kraan stroomt in Nederland en je liefde voor je partner. Zoek er een mooi boekje voor uit dat je echt uitnodigt erin te schrijven.

2. Gratitude Box

Een manier die ik zelf heb bedacht is het maken van een Gratitude Box. Kies een mooi doosje uit waar je op schrijft: ‘ik ben dankbaar voor’. Schrijf vervolgens op stukjes gekleurd papier dingen op waar je dankbaar voor bent. Alles dat in je op komt is goed. Wat extra leuk is, is om plaatjes uit tijdschriften te knippen waar op het plaatje nog plek is om er iets bij te schrijven. Zie voor inspiratie de foto’s die ik bij dit artikel heb gevoegd. Doe al die papiertjes in de doos en blader daar af en toe doorheen om jezelf weer te herinneren aan al die mooie dingen.

dankbaarheid #1 ik ben dankbaar voor de mooie boswandelingen die ik heb gemaakt in mijn leven

3. Zeg ‘dankjewel’

Mensen doen vaak meer aardige dingen voor ons dan we ons in eerste instantie van bewust zijn. Door je dankbaarheid uit te spreken elke keer dat iemand iets aardigs doet, word je je er bewuster van. Zeg dankjewel als iemand in de trein de deur even voor je open houdt, zeg dankjewel als iemand je een fijne dag wenst en misschien valt het je dan opeens op dat die ene collega altijd op de gang telefoneert niet omdat ze privacy wil, maar om jou niet te storen: dankjewel!

Breid dit hardop-dankjewel-zeggen dan eens uit niet alleen naar mensen, maar ook naar het universum / God / de oerknal. Staat je fiets er nog terwijl je hem was vergeten op slot te zetten? Dankjewel universum! Herinner je je opeens weer waar je je sleutels had gelaten? Dankjewel God! Word je je opeens bewust van hoe mooi je achtertuin erbij staat? Dankjewel oerknal! Je zal merken dat het leuk is om te doen.

dankbaarheid #2 ik ben dankbaar voor warme zomeravonden

4. Dankbaarheids-lijstjes

Als je zin hebt om er echt even voor te gaan zitten om je dankbaarheid te oefenen, is dit een heel leuke manier. Dit zijn wat lijstjes die ik heb bedacht:

  • Regenboogdankbaarheid: Schrijf voor elke kleur van de regenboog iets op waar je dankbaar voor bent. En voel je vrij om lekker te associëren. ‘Rood: liefde. Oranje: Sinaasappels. Geel: de zon. Groen: mijn nieuwe groene jas die zo lekker zit…’
  • Alfabetdankbaarheid: Schrijf voor elke letter iets op waar je dankbaar voor bent. ‘De Aarde, een goed Besluit dat je laatst hebt genomen, muziek van Claude Debussy…’
  • Chronologische dankbaarheid: schrijf voor enkele leeftijden op waar je dankbaar voor bent uit die tijd. ‘1: De zorg van mijn ouders voor mij. 4: Die supercoole speeltuin waar mijn ouders me toen naar toe namen. 6: Dat mijn eerste schooljuf zo lief voor me was toen ik in mijn broek had geplast. …’
  • Continentale dankbaarheid: schrijf voor elk continent iets op waar je dankbaar voor bent. ‘Europa: dat er al zo lang vrede heerst. Zuid-Oost Azië: de heerlijke mango die ik vanochtend at die uit Indonesië kwam. …’
  • Bedenk als je dat leuk vindt nog meer lijstjes.

 

dankbaarheid #3 ik ben dankbaar voor mijn creativiteit

5. Dankbaarheids-herinneringen

En als je juist geen zin heb om er echt voor te gaan zitten, is dit een andere speelse manier om toch dankbaarheid te oefenen. Je brengt op verschillende plekken in je leven geheugensteuntjes aan. Bijvoorbeeld een sticker op je dashboard en elke keer dat je in je auto stapt en die ziet bedenk je één klein ding dat zo vanzelfsprekend is dat je er nooit over nadenkt, maar waar je eigenlijk wel dankbaar voor bent. Of teken bijvoorbeeld met whiteboard marker een hartje op je badkamer spiegel, of bind een kleurige strik op je bagagedrager.

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren. En voel je vooral vrij om die manieren eruit te plukken die voor jou vreugdevol voelen. Voer de stappen uit die hieronder in het Make It Happen vak staan en je zal je ongetwijfeld heel veel vaker dankbaar voelen!

Bewaren