Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

7 Manieren om je eigen psychiater te worden

Heb je het gevoel dat een gesprek met een psychiater je goed zou doen, maar is van de geestelijke hulpverlening gebruik maken nog een te grote stap? Of ben je gewoon net als ik eigenwijs? Word dan je eigen psychiater!

 

Wat heb je daar aan?

Het voordeel aan zelf je eigen psychiater worden is dat als het je lukt, dat een enorm zelfvertrouwen geeft. Je hebt immers je problemen helemaal zelf opgelost. Daarnaast staat deze innerlijke psychiater je 24 uur per dag ter beschikking en weet ze precies hoe jij je voelt.

word je eigen psychiater - we are each a wise guru in charge of a mental patient - Commit Happiness sharable

Methodes

In dit artikel bespreek 7 vormen van “zelftherapie”:

  • Cognitieve gedragstherapie
  • Mindfulness
  • Sint Janskruid
  • Hardlooptherapie
  • Zelfhulpboeken
  • Superbetter
  • Affirmatief schrijven

 

Bedenk wel dat als het niet genoeg helpt, het misschien alsnog verstandig is een beroep te doen op een professional.

1. Cognitieve gedragstherapie

Het uitgangspunt van deze therapie: je gedachten veroorzaken je gevoelens. De kunst zit hem in het je bewust worden van je automatische gedachten die razendsnel in je opkomen wanneer er iets gebeurt. Die gedachten kan je aan een test onderwerpen; welk gevoel hebben ze tot gevolg? En zijn ze wel waar? Vervolgens vraag je je af hoe je je wel zou willen voelen en welke gedachten daarvoor helpend zouden zijn geweest. Het draait allemaal om het veranderen van je gedachtepatronen.

2. Mindfulness

De laatste jaren is deze therapievorm steeds populairder geworden omdat het zo’n positief effect heeft bij depressie. Het gaat om bewust in het hier en nu leven, om het gebruiken van al je zintuigen.

word je eigen psychiater - als je enkel waarneemt in het hier en nu zonder te oordelen zijn er helemaal geen problemen - Commit Happiness sharable

Als je enkel waarneemt in het hier en nu, zonder te oordelen, zijn er namelijk helemaal geen problemen.
Mindfulness is makkelijk te leren met behulp van geleide mindfulness meditaties. Probeer bijvoorbeeld eens de volgende meditaties uit die ik heb gemaakt:

 

 

Dit boek heb ik persoonlijk heel erg gewaardeerd en al twee keer gelezen. :)

3. Sint Janskruid

Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels de werking van deze natuurlijke antidepressiva aangetoond. Hoewel psychiaters en huisartsen deze pillen verstrekken, kan je ook gewoon een potje bij de drogist kopen. De voornaamste werkzame stof heet hypericine en vertraagt de heropname van serotonine, een ‘geluksstofje’ in onze hersenen. De pillen kunnen gebruikt worden als 6-weekse kuur of kunnen voor langere tijd (bijv. tien jaar of zelfs levenslang) worden geslikt.

 

Mijn eigen ervaring

Mij persoonlijk heeft Sint Janskruid heel goed geholpen. Sint Janskruid is voor mij het einde geweest van een depressieve periode van anderhalf jaar. Daarna heb ik het nog 4 jaar geslikt ter ondersteuning terwijl ik mijn eigen innerlijke psychiater ontwikkelde. Inmiddels ben ik alweer meer dan stabiel genoeg en heb ik het niet meer nodig.

Het enige waar je rekening mee hoeft te houden als je dit gaat slikken is:

          • Verminderde werking van de anticonceptiepil
          • Het is altijd verstandig om het door te geven aan de apotheek als je dit slikt zodat je arts dat kan zien bij het voorschrijven van andere medicijnen.
          • Als je drugs gebruikt zoals XTC, paddo’s of LSD, zoek dan van te voren op of je het veilig kunt combineren met Sint Janskruid. Zelf heb ik Sint Janskruid echt met van alles kunnen combineren zonder problemen, maar ik heb ook gehoord dat het voor anderen in combinatie met bijvoorbeeld XTC wel eens gevaarlijk is geweest.

4. Hardlopen

Ook ‘runningtherapie’ heeft zijn gunstige werking inmiddels wetenschappelijk bewezen. Tijdens het sporten komt er endorfine vrij in de hersenen waarvan je je blij gaat voelen, en dat blijft ook na het sporten nog een tijd in je bloed. Als je liever geen medicijnen slikt en houdt van sporten, is hardlopen dus een geweldige manier om weer op te vrolijken.

Een goed hardloopschema voor beginners vind je op Runinfo.nl. Als je het leuk vind mp3’tjes te downloaden met muziek er aanwijzingen wanneer je moet lopen en rennen kan ik Rennen met Evy aanraden, daar ren ik zelf jaar in jaar uit heerlijk mee!

Symptomen & oorzaken

Let er bij runningtherapie en Sint Janskruid echter wel op dat het slechts symptoombestrijding is, oorzaken zoals verkeerde gedachtepatronen of een verkeerde inrichting van je leven pakt het natuurlijk niet aan. Je kan deze twee methoden dus zien als ondersteuning van een andere methode die echt naar de oorzaak gaat.

5. Zelfhulpboeken

Er zijn ontzettend veel leuke en goede zelfhulpboeken. Bijvoorbeeld over optimistisch denken, doelen bereiken, gelukkig leven, liefdesverdriet enzovoorts. Het belangrijkste bij zelfhulpboeken is dat je ze niet alleen leest, maar ook daadwerkelijk gaat toepassen in je leven, anders heb je er niets aan. Hier alvast een paar tips:


Wil je zelfliefde ontwikkelen en een positief zelfbeeld krijgen? Lees dan dit mooie boek van Jan Geurtz. Ik heb dit boek inmiddels al aan zo veel vrienden uitgeleend dat ik begin te overwegen nog een paar uitleenexemplaren te kopen! De meesten zijn direct zo enthousiast dat ze al tijdens het lezen het boek zelf ook kopen om te kunnen uitlenen.


Zin in een lekker down to earth en inspirerend boek? Probeer dat Word Optimist! van Leo Bormans. Een heerlijke reminder hoe belangrijk het is om positief te denken. Alleen al van het lezen van het boek word je een stuk optimistischer.


Deze spirituele teaching van Orin gaat in op hoe we op allerlei gebieden van onze levens meer vreugde kunnen brengen. Met simpele oefeningen en diepe wijsheden. Ik lees er vaak stukken meerdere keren in en ben ook al begonnen in de andere boeken van deze serie.

6. Superbetter

De benaming ‘therapie’ is misschien niet op zijn plaats hier, maar ik noem deze site toch omdat ik het een heel waardevolle site vindt. Superbetter.com is een speelse en mooi vormgegeven site waar je aan je eigen ontwikkeling kan werken alsof het een spel is: er zijn quests, bad guys, power-ups, levels, epic wins enzovoort. Je kan het vrij specifiek toepassen op je eigen doelen en het is ook nog eens heel erg leuk om te doen.

7. Affirmatief schrijven

Deze laatste methode heb ik zelf bedacht en is een variatie op het schrijven van affirmaties. Je vind er alles over in mijn artikel Overwin negatief denken met deze simpele methode.

Jij mag kiezen!

En het leuke van je eigen psychiater zijn is… jij hebt het voor het kiezen! Doe vooral niet een therapie die je niet leuk lijkt en ga vooral wel van start met een methode die je wel aanspreekt. En voel je vrij om het op jouw manier uit te voeren.