Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

Moeite je bed uit te komen?

Het is niet altijd makkelijk: ’s ochtends je bed uit komen, zeker niets als het vroeg, koud en donker is. Het vermoeide gevoel zakt je in de schoenen. Misschien zet je net als ik je wekker nog maar een keer voor tien minuten later, zonder vervolgens echt van die tien minuten te genieten omdat je er tegen op ziet om op te staan als de wekker weer gaat. Ik heb drie strategieën bedacht om op een fijne manier op te staan, die ik graag in dit artikel met je wil delen!

1. Zin in je dag

Ik zeg graag tegen mezelf: ‘Ik hoef mijn bed niet uit, tot ik zin heb om deze dag te leven.’ Van jezelf je bed niet uit hoeven als je echt niet wil geeft heel veel ruimte en vrijheid om uiteindelijk juist wel op te staan, maar dan uit eigen vrije wil en met zin en enthousiasme. Hoe ik dat doe? Ik ga voor mezelf na wat ik kan gaan doen die dag waar ik zin in heb. Bijvoorbeeld ontbijten met koffie en een croissantje, een boek lezen dat ik leuk vind, ’s avonds mijn vrienden zien, frisse lucht opsnuiven als ik de eerste stap buiten de deur zet. Het kunnen grote of kleine dingen zijn, dingen waarvan je zeker weet dat je ze gaat doen of dingen die je zou kunnen doen als je dat zou willen. Ga door met die dingen opsommen en je er in inleven tot je zin krijgt in je dag. En dan sta je op met enthousiasme!

Eventueel zou je tegenover je bed een lijstje kunnen hangen met dingen die je bijna elke dag wel doet of kan doen die je leuk vindt. En daar boven schrijf je dan: ‘waar heb ik zin in vandaag?’.

Opstaan is namelijk geen strikte verplichting; je kan te laat komen voor je werk, je kan uiteindelijk je baan verliezen, je kan zelfs nooit meer je bed uit komen. Wat opstaan wel is, is een mogelijkheid waarvan je blij kan zijn dat je hem hebt en waarmee je kan beginnen je leven te leven, elke dag opnieuw.

2. Mindful ontwaken

Voor iedereen die al bekend is met mindfulness zal dit appeltje-eitje zijn, en anders vergt deze manier wat meer oefening. Het idee is om niet in je gebruikelijk denkmodus te schieten; ‘Wat moet ik ook al weer allemaal regelen vandaag?’ ‘Ik heb geen zin in opstaan, ik ben moe, kan ik niet nog even blijven liggen?’. In plaats daarvan blijf je in het moment heel bewust bij je huidige gewaarwordingen.

Je kan bijvoorbeeld met open en milde aandacht onderzoeken hoe de vermoeidheid precies in je lichaam voelt, bijvoorbeeld zware ledematen of een gespannen nek en rug. Je kan opmerken dat je geest dit als onaangenaam ervaart en meteen op zoek gaat naar oplossingen, maar de kunst van mindfulness is nu juist om je hier vervolgens niet in te laten meesleuren. Blijf bij je directe, lichamelijke gewaarwordingen zonder iets aan de situatie te veranderen, zonder de afkeer van je gewaarwordingen te versterken door gedachtes over die gewaarwordingen. Het kan helpen om ondertussen, als het ware op de achtergrond, je ademhaling te blijven volgen. Je ademhaling is er altijd alleen maar hier en nu en helpt je dus te ankeren in het moment. Merk op hoe je lichaam ademt, hoe je lichaam voelt en hoe je lichaam contact maakt met de dekens en de matras. Je voorkomt zo dat je ‘ochtendhumeur-gedachtestroom’ op gang komt en kan, als je daar na een paar minuten klaar voor bent, rustig en vol bewustzijn op staan.

3. Vrolijk wakker worden

Iets heel anders dan het rustige en aandachtige mindful wakker worden is vrolijk wakker worden. Zorg dat er een iedere ochtend een vrolijke CD in de radio zit en zet je radio op je nachtkastje zodat je hem vanuit je bed kan aandoen. Zet ook een felle, liefst warmkleurige lamp in de buurt van je bed, of gooi je gordijnen en raam open als het zomer is. Zelf schrijf ik iedere avond een vrolijke briefje aan mezelf voor morgenochtend met zoiets erop als ‘Everyday is a gift!’, ‘Vandaag ga ik mijn leven vieren en niets anders dan dat!’ of simpelweg ‘Goedemorgen!!!’.

Ik dans naar de badkamer. Ik wens mezelf een fijne dag toe voor de spiegel. Ik haal mijn mooiste kleren uit de kast. Iedereen wordt natuurlijk vrolijk van andere dingen. Vraag jezelf dus af waar jij blij van wordt en implementeer dat in je ochtendritueel. Veel plezier!

Wat wil jij gaan doen?

Ik raad je aan om de komende week elke manier in ieder geval twee keer te proberen om te kijken of het wat goed bij jou past. Misschien kan je wel experimenteren met eigen variaties en combinaties. Bedenk dat ochtenden uiteindelijk toch zullen zijn wat jij er van maakt. En dat geldt voor je hele dag. Zoals Elbert Hubbard het ooit heeft gezegd: ‘Be pleasant until ten o’clock in the morning and the rest of the day will take care of itself.’