Cadeautje! Klik hier om 3 meditaties - gratis - als mp3 te downloaden.

Commit Happiness

 

Overwin negatief denken met deze simpele methode

Een paar jaar geleden maakte ik kennis met affirmaties, maar ik merkte een paar dingen op die ik er niet fijn aan vond werken:

    • Ik kon mijn focus er niet bij houden omdat ik telkens hetzelfde schreef. Mijn geest wandelde gewoon weg terwijl mijn pen over het papier bleef glijden, waardoor de oefening zijn impact miste.
    • Ik vond het saai om telkens dezelfde dingen te schrijven
    • Voor mijn gevoel lag er te veel druk op het kiezen van de precies juiste woorden voor die ene zin die ik telkens opnieuw schreef

 

Affirmatief schrijven

En toen bedacht ik een paar maanden geleden een variant die me heel erg is bevallen! Ik noem het affirmatief schrijven. Wat ik doe is het volgende: ik ga aan tafel zitten met een open schrift en een pen die lekker schrijft. Vervolgens schrijf ik elke gedachte op die in me op komt en die goed voelt.

Wat heb je daar aan?

Ik kan al snel een uur lang achter elkaar door schrijven omdat het zo heerlijk voelt mijn geest te vullen met positieve gedachten. Ik ga me steeds beter voelen en merk ook gedurende de rest van mijn week dat het affirmatief schrijven doorwerkt in mijn denken: positief denken wordt een gezonde gewoonte, een moeiteloos automatisme.

Wat voor gedachten schrijf je op?

      • Het belangrijkste is dat ik mezelf er lekker vrij in laat, zodat het voor mij vreugdevol aanvoelt.
      • De gedachtes kunnen gaan over de meeste abstracte dingen van ‘ik ben’ tot het meeste concrete ‘ik waardeer dat mijn cactusplantje weer is gaan bloeien’.
      • De ene keer volgt een gedachte logisch uit de vorige, maar het mag net zo goed van de hak op de tak gaan.
      • Het kunnen overtuigingen zijn waar ik al in geloof (zoals: ‘Mijn vrienden houden van mij’), maar het kunnen ook overtuigingen zijn die ik nog wil aannemen (zoals: ‘Ik hoef alleen maar mezelf te zijn en dan stroomt overvloed moeiteloos mijn leven binnen).
      • En soms herhaal ik wel eens een zin als deze nog eens in me op komt.

Voorbeeld

Ik hou van hoe mijn slaapkamer er uit ziet. Ik word elke dag wakker vol energie. Ik ben geopend voor creatieve ideeën om moeiteloos mijn bewustzijn in te stromen. Ik ben gewaar van- en verwelkom negatieve emoties. Ik geniet van de mooie gedachtes en gevoelens die ik elke dag heb. Ik eet gezond en geniet van mijn lichaam. Ik ben liefdevol naar mezelf en anderen. Ik ben geduldig met mezelf. Ik ben liefdevol naar mezelf. (Etc…)

Tips

Ik geef je graag nog wat aanwijzingen voor hoe je dit aanpakt. De ervaring zal ongetwijfeld voor iedereen anders zijn. Bij mij stromen de zinnen heel makkelijk, maar als je het in het begin moeilijk vindt goed voelende gedachten in je op te laten komen, helpen misschien deze tips:

      • Voel je vrij om een vorige zin die je hebt opgeschreven gewoon te herhalen als je het even niet weet. Of beter nog: maak er een kleine variatie op zoals ik doe in het voorbeeld hierboven. ‘Ik ben liefdevol naar mezelf en anderen’ kan ook worden ‘Ik ben liefdevol naar mezelf’ of ‘Ik hou van mezelf’ of ‘Mijn leven is vol liefde’.

overwin negatief denken met deze simpele methode - als er negatieve gedachten in je op komen, gebruik die dan om beter voelende gedachten te vinden - Commit Happiness Sharable

      • Als er negatieve gedachtes in je opkomen, gebruik die dan als inspiratie om beter voelende gedachten te vinden. Merk ze rustig op, erken ze, en keer ze om naar iets positiefs. Als je jezelf hoort denken: ‘Ik ben slecht in affirmatief schrijven’, schrijf dan bijvoorbeeld op: ‘Ik kan alles leren wat ik wil’, ‘Ik leer nu affirmatief schrijven’, ‘Ik ben goed in affirmatief schrijven’, ‘Moeiteloos vul ik mijn geest met steeds beter voelende gedachten’.
      • Het kan leuk zijn een inspiratiebron te nemen. Bijvoorbeeld een Happinezz. Je kunt dat de goed voelende gedachten noteren die dat in je oproept: ‘Ik vind het leuk om te lezen over yoga’ of als je een foto van een mooie lotus tegenkomt: ‘Ik hou van lotusbloemen’. En je kan ook letterlijke quotes overnemen die goed aan voelen voor je.
      • Je kunt het affirmatief schrijven ook goed toepassen op bepaalde delen van je leven. Houd het bijvoorbeeld binnen het thema ‘liefde’ als je specifiek op dat gebied meer positieve gedachtes wilt ontwikkelen.
      • En last but not least: wees lief en geduldig voor jezelf. Affirmatief schrijven is een skill die je jezelf aanleert en je zal merken dat je ongeacht je startpositie vooruitgang boekt. En doe het vooral op een manier die voor jou past en goed voelt.

Veel plezier!

Ik hoor graag wat je ervaringen met deze methode zijn zodat ik ofwel dit artikel kan verbeteren ofwel heerlijk kan meegenieten van jouw goede ervaring. Neem dus gerust contact met me op.

Liefs Els

Bewaren